De identiteit van een ondernemer

10 februari 2021

De identiteit van een ondernemer

Voor grafisch vormgevers is het van groot belang de mindset, de missie en de pijnpunten van ondernemers te kennen. Enkel dan kan je doeltreffend werk afleveren. Daarom stelde ik een aantal vragen aan verschillende zaakvoerders binnen uiteenlopende marktsegmenten. Het is reuze interessant en leerrijk om te ontdekken hoe zij aankijken tegen zaken als onder andere ‘imago’ en ‘zichtbaarheid’.

Hieronder lees je de antwoorden van lokale ondernemer Carine Proost. Zij is enthousiaste eigenaar van Caproo, een prachtige winkel in handtassen en modeaccessoires in Merksplas.

 

1/ De identiteit van je bedrijf

Wat is jouw dienst of product? Welke meerwaarde beteken jij tov je concullega?
Wat zijn de belangrijkste eigenschappen?

CAPROO verkoopt stijlvolle en unieke handtassen en modeaccessoires. Hier zal je geen massa-aanbod vinden, maar slechts 1 stuk per kleur/per design, precies wat past bij jouw persoonlijkheid. Accessoires bepalen trouwens jouw stijl en net dat ene kleine detail kan het verschil maken.
Bij CAPROO worden ook de accessoires gepresenteerd als geheel zodat jij meteen wat inspiratie krijgt om bepaalde nieuwe combinaties uit te proberen. Ook vind je hier nieuwe merken die de Belgische markt nog moeten veroveren. Altijd wel iets nieuws te vinden.
Je vindt handtassen en accessoires in alle prijsklassen. Het hoeft ook niet altijd duur te zijn om mooi te zijn. Als het geheel klopt en je voelt je goed in je outfit, dat is het belangrijkste. Er is ook een ruime collectie aan handschoenen zowel in stof als in leder. Tegenwoordig niet meer zo makkelijk te vinden in een gespecialiseerde zaak. Ook het assortiment panty’s is zeer uitgebreid. Kom je regelmatig op bezoek in de winkel dan wordt je daar ook voor beloond. Bij elke aankoop krijg je 5% korting voor je volgende aankoop. Deze 5% geldt op de ganse collectie met uitzondering van cadeaubonnen, panty’s en sokjes, parfums en geschenkartikelen.
Heb je een klein cadeautje nodig, dan heb je keuze tussen geurige kaarsen en geurstokjes, parfums, zeepjes en douchegel met bijhorende body-crème… cadeautjes waar elke vrouw blij mee is. Service en kwaliteit zijn de bouwstenen van een partnership met haar klanten. Doet er zich een probleempje voor met je aankoop, dan zal ik ook altijd een oplossing proberen te zoeken.
Ook organiseer ik tal van promo-acties en wil je op de hoogte blijven, kan je inschrijven voor de nieuwsbrief voor het laatste nieuws. Ook de LATE NIGHT avonden zijn ondertussen legendarisch geworden ook staat dit even on hold vanwege de corona-pandemie maar hopelijk mogen we dit binnenkort weer organiseren!

 

2/ De ambities van je bedrijf

Wat is er veranderd tov de start en waar sta jij over 2 jaar?

CAPROO bestaat bijna 3.5 jaar. In september 2017 ben ik gestart in Merksplas. Toen bestond de collectie nog vooral uit handtassen en sjaals in het duurdere segment. Ondertussen zijn er zowel handtassen als accessoires in alle prijsklassen. Naast de lederen handtassen is er ook een collectie van eco-handtassen (vegan) in een prijsklasse vanaf € 59,00. Ook zijn er nu veel meer juweeltjes te vinden met vooral een grote keuze aan oorbellen. En dan niet te vergeten de geschenkartikelen zoals parfums met bijhorende verzorgingsproducten ook voor mannen, geurkaarsen/geurstokjes, zeepjes en handgel.
Over 2 jaar hoop ik dat er nog meer mensen de weg naar CAPROO hebben gevonden. Mensen zijn nu erg bezig met lokaal te shoppen wat ik als lokale handelaar alleen maar toejuich. Hopelijk kunnen nog meer mensen de kleine speciaalzaken appreciëren waar je in alle rust kan winkelen. De service die je aanbiedt zal hopelijk nog meer gewaardeerd worden.
Het assortiment zal blijven groeien met veel aandacht voor kwaliteit en vernieuwing maar steeds uniek en geen massa-aanbod. Ik hoop dat dames die stijlvol door het leven willen gaan, zowel voor hun dagelijkse outfit als voor een feestoutfit hun gading kunnen blijven vinden.
Ik hoop ook om eens te kunnen deelnemen aan een groot lokaal mode-event met enkele andere collega’s in de modebranche en bv een spetterende modeshow te organiseren, vele “Late Nights” te organiseren, ook de personal shopping na de openingsuren hoop ik dat meer en meer gebruik van wordt gemaakt maar vooral dat mensen met een blij en tevreden gevoel buiten gaan met een aankoop waar ze heel gelukkig van worden!

 

3/ Het imago van je bedrijf

Hoe omschrijf je het gewenste imago?
Je imago is het beeld dat je omgeving heeft van je bedrijf. Daarbij draait het sterk om emoties, indrukken en meningen. Wat is jouw gewenste imago voor je bedrijf? Hoe wil je overkomen bij je klanten? Draait het bijvoorbeeld om degelijkheid, vernieuwing, vermaak of duurzaamheid? En komt dit overeen met het imago dat je hebt bij je klanten?

Service en kwaliteit blijven de belangrijkste elementen. Daarbij is vernieuwing en creativiteit ook zeer belangrijk om het uniek karakter te kunnen behouden. Het mooiste compliment dat de klanten mij geven is wanneer ze mij zeggen dat je bij CAPROO zaken vindt die je nergens anders ziet.
Ook het vertrouwen van de klant wil ik blijven koesteren. Koopt men een eco-handtas kan ik niet zeggen dat het wel een lederen handtas is. De klant moet eerlijke en correcte informatie krijgen over zijn aankoop. Ik probeer een stijl te verkopen waarin dames zich goed in voelen en dit kan door het kleinste detail de nodige aandacht te geven. Ik wil ook een ruime keuze aanbieden in zowel handtassen als accessoires want iedereen kiest graag. Ik wil ook alle trouwe fans blijven belonen met kortingen, promo-acties en een extra cadeautje zoals bv een gratis panty bij aankoop van een handtas. Er staat voor het nieuwe seizoen weer heel wat in de aanbieding om iedereen extra te verwennen!
Ik vrees nog altijd dat er heel wat mensen in Merksplas CAPROO nog steeds bestempelen als de dure handtassenwinkel. Jammer dat ze nog nooit zijn binnen komen kijken want dan zijn ze meteen overtuigd dat het veel meer is…

 

4/ Jouw eigen imago

Hoe zien jouw klanten jou? Welke relatie wil je opbouwen met je klanten? Hoe wil je benoemd worden?

Ik wil dat klanten mij vriendelijk vinden, zeer servicegericht want ik zoek voor elk probleem een oplossing en kan ik het niet oplossen geef ik info over wie of wat het misschien wel kan. Ook hoop ik dat ze mijn eerlijkheid waarderen. Correcte en eerlijke info werkt nog altijd het best ook al is dat soms niet commercieel maar voor mij heeft dat de bovenhand.
Ik hoop ook dat ze merken dat ik wil groeien en mensen die me daarbij helpen wil ik belonen… kom je met een vriendin shoppen wil ik altijd iets extra doen met promo of korting of klein cadeautje. Ik wil mijn dankbaarheid aan mensen die mij steunen laten zien want dankzij hen kan ik elke dag mijn droom beleven.
Ik hoor wel eens zeggen dat ze zien hoe hard ik werk aan bv mijn etalages, dat doet veel plezier want je steekt er veel energie en tijd in. Die appreciatie doet heel veel deugd en dat is precies de reden waarom we het doen. Als klanten mij zien als een “expert” in mijn gebied, ja dat is de kers op de taart. Heb je het vertrouwen kunnen winnen en zijn ze overtuigd dat jij de beste keuze bent om aan hun eisen te voldoen, ja dan zitten we op het juiste pad!

Hoe zet jij jezelf in de markt als ondernemer?

Als ondernemer denk ik dat ik best een streng veeleisend persoon ben. Dat was vroeger in het bedrijfsleven ook zo en nu ik zelfstandig voor eigen rekening werk is dat alleen nog maar sterker geworden. Ik wil professioneel werken en ook zo overkomen, met kennis van zaken op mijn terrein zodat je respect kan afdwingen. Leveringen moeten correct verlopen anders maak ik daar wel een sterke opmerking over… afspraken zijn afspraken.
Ik wil in alles het verschil maken wat een hele uitdaging is maar dat is voor mij de passie beleven die ik heb voor hetgeen waar ik mee bezig ben. Zonder passie is het nog moeilijker om vol te houden toch zeker in deze bizarre tijden.
Ik wil zeker de Belgische modemerken aandacht geven bij CAPROO… ik ga geregeld op zoek naar nieuwe merken in België en als het dan een merk is dat nog niet uitgebreid aanwezig is op de Belgische markt ben ik altijd heel blij.

In hoeverre is jouw persoonlijkheid van belang bij het halen van jouw targets?

Opgeven staat niet in mijn woordenboek… uiteraard probeer ik wel te allen tijde realistisch te blijven maar ik blijf geloven in mijn targets. Ik volg nauwgezet mijn stappenplan en probeer steeds structureel te werk te gaan. Ik hou van structuur en orde want in chaos kan ik niet functioneren. Daarom misschien de liefde voor accessoires… oog voor elk detail en het verhaal moet kloppen.
Je moet in alles een positief element onthouden om zo weer verder te gaan… elke dag opnieuw je best doen dan heb je jezelf nooit iets te verwijten en heb je nooit spijt. Dat is mijn levenstarget… nooit spijt hebben van iets in je leven dat je niet hebt gedaan 🙂

Kwaliteit en service blijven voor mij de bouwstenen van een succesverhaal…

5/ Wie zijn je klanten?

Het is niet eenvoudig om hier een pasklaar en compleet antwoord op te geven. Bovendien heb je vaak niet één type klant maar meerdere klantgroepen. Toch loont het de moeite om hierover na te denken. Je klanten spelen tenslotte een vitale rol in je bedrijf. Aan hen ontleent je bedrijf z’n bestaansrecht.

De ideale CAPROO klant is een vrouw die stijlvol door het leven wil gaan… zij weet precies wat ze wil maar laat zich toch graag adviseren door een kenner in het vak. Soms is ze bereid om uit haar vertrouwde comfort zone te komen en wil ze toch eens iets anders proberen in alle vertrouwen maar dat moet je eerst verdienen. Het uniek karakter van CAPROO spreekt haar vooral aan want zij houdt niet van een massaproduct maar wel wat precies bij haar persoonlijkheid past. Zij valt meestal voor items die je niet in elke winkel ziet en dat is precies wat ik wil aanbieden.
Zij apprecieert het ook dat ze merkt dat ik weet wat zij wil … ik ken mijn klanten. Zij wordt behandeld met alle respect voor haar eigen stijl en wanneer ik bij het uitkiezen van de collecties ook aan haar denk, ja dan wordt er gescoord. Ze vind het ook belangrijk dat haar outfit klopt en alles mooi bij mekaar past … stijl probeert ze te creëren door na te denken over elk detail. Ze investeert in basisstukken en kiest ongetwijfeld voor kwaliteit. Zij neemt de tijd voor haarzelf en wil opgemerkt worden door haar klasse en stijl.
Ook mannen vinden meer en meer de weg naar mijn winkel – want een handtas en/of accessoires van bij CAPROO maakt elke vrouw gelukkig!

6/ Wat is de betekenis achter je huidige logo?

Waarom heb je indertijd gekozen voor dit logo? Waar wil je dat je klant als eerste aan denkt als hij of zij je logo ziet? Waarom werd er gekozen voor deze bepaalde kleur(en)?

Het logo heb ik zelf gemaakt. Het lettertype straalt luxe uit (afgekeken van Porsche), is aanwezig en komt sterk over. Ook zit er kracht achter de naam, daarom ook de bruine kleur (lievelingskleur) die een beeld van solide, gegrond, degelijkheid oproept bij de meeste mensen.
Sta met 2 voeten op de grond – weet met wat je bezig bent. De combinatie met wit geeft weer frisheid en puurheid/onschuld en eerlijkheid van maagdelijk wit… Het logo is tijdloos en strak karakter van de winkel is in lijn met logo en kleuren, voor mij klopt het verhaal nog steeds….

 

7/ Wat is het belangrijkste dat je wil bereiken met jouw huisstijl?

Uitstraling van een zaak die gespecialiseerd is in wat ze aanbiedt en de klant de beste keuze maakt door naar CAPROO te komen want daar koop je in vertrouwen, hebben ze de meeste keuze, krijg je de beste service, wordt je het best geadviseerd en zijn ze eerlijk, krijg je kortingen, cadeautjes, zijn er interessante acties voor trouwe klanten, kan je het nergens vinden wat je zoekt, kom naar hier want ik heb een heel ruime keuze en je vind altijd wel iets dat je interesseert als je met stijlvolle mode bezig bent. Ik wil ook professioneel overkomen, niet alleen met mijn logo maar ook in communicatie op Facebook/Instagram, in nieuwsbrieven, in mijn eigen presentatie in de winkel (kleding) en zelfs in het nemen van foto’s die ik zelf neem voor mijn eigen website die ik ook zelf beheer. Als mensen bij het zien van een foto of lezen van een post herkennen dat dit van CAPROO is dan is mijn doel bereikt!

8/ wat is volgens jou een ‘grafische identiteit’?

En in hoeverre is dit van belang voor jou? Wat doe je zelf hieromtrent, en wat besteed je uit?

Grafische identiteit – volgens mij is dat wat ik beschreven heb in vorige vraag. Het is zeer belangrijk want zo ben je herkenbaar in de massa. Ik wil geen massaproduct vertegenwoordigen, in tegendeel. Door de etalages, flyers, posts op facebook en Instagram, nieuwsbrieven een eigen identiteit laten zien zodat je toch wordt opgemerkt en mensen interesse krijgen om CAPROO te ontdekken. Wat ik besteed… ik probeer low-budget te werken want ik ben nog aan het opbouwen maar als een investering nodig is om die identiteit extra aandacht te geven dan moet dat ook gebeuren.

 

8/ wat is volgens jou een ‘grafische identiteit’?

  • Flyers bij events
  • Instagram
  • Facebook
  • Website – veel foto’s
  • Nieuwsbrief – slechts 4 a 5 x per jaar maar wil dit meer gaan doen
  • Advertentie in lokale pers (zeer beperkt)
  • Directe communicatie met klanten over toekomstige collecties – laat foto’s zien in preview
  • Persoonlijk SMS bericht maar geen mailing – echt persoonlijk gericht bv bij interesse in een handtas en ook bv “ik moest aan jou denken wanneer ik de collectie koos of de doos aan het uitpakken was”…
  • Virtual shoppen

 

10/ Waarin schuilt voor jou de meerwaarde van professionele grafische vormgeving?

Professioneel, correct en verantwoord werken op alle gebied biedt meerwaarde niet enkel voor grafische vormgeving. Ik probeer te werken zoals ik zelf wil behandeld worden. Zo krijg je respect en kan je dit ook afdwingen. Kom afspraken correct na, open en eerlijk communiceren, zorg voor duidelijkheid en stel vragen indien zaken niet duidelijk zijn. Durf jezelf ook in vraag stellen, ben ik echt wel professioneel bezig en sta open voor opbouwende kritiek. Laat je ook omringen door mensen die op hetzelfde niveau werken en denken… met hetzelfde doel voor ogen. 

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...