Durf jij jezelf een expert te noemen?

19 maart 2025

Durf jij jezelf een expert te noemen?

Laten we even eerlijk zijn: het woord “expert” kan soms best beladen zijn. Het roept beelden op van mensen die aan talkshows deelnemen, dikke boeken schrijven of die nonchalante goeroe-achtige types die hun weg weten in elk jargon dat er bestaat. Maar als je even naar je eigen situatie kijkt, durf je dan jezelf een expert te noemen?

Durf jij jezelf een expert in je vakgebied te noemen?

Ik zeg volmondig ja. En niet omdat ik mezelf nu per se op een voetstuk wil plaatsen, maar omdat ik het gewoon ben. Waarom? Simpel: ervaring.

25 jaar en tellend

Ik zit al ruim 25 jaar in het vakgebied van grafisch vormgeven en DTP. Dat is niet niks. Sterker nog, in die tijd heb ik de komst van digitaal ontwerp, de opkomst van Adobe en, laten we eerlijk zijn, de horror die Canva heet, allemaal meegemaakt. En elke keer heb ik me aangepast, geleerd, en mijn vaardigheden aangescherpt. Ik weet echt wel waarmee ik bezig ben.

Ervaring geeft je een bepaalde vooruitziende blik. Je weet wat werkt, wat niet werkt, en vooral wat je beter kunt vermijden. Als je een kwart eeuw in een vakgebied zit, heb je alle fouten gemaakt die je kunt maken – en dat maakt je sterker. Je hebt geleerd van je fouten én successen, en daar zit de ware expertise. Je leert niet alleen de tools gebruiken, maar je leert ook denken in oplossingen, in creatieve strategieën die ervoor zorgen dat een brochure of magazine niet alleen goed oogt, maar ook functioneel is.

Expert zijn is meer dan kennis hebben

Laten we eerlijk zijn, een echte expert draait niet alleen om het kennen van de tools en technieken (ook al kan ik een InDesign-bestand maken waar je u tegen zegt). Het gaat om meer dan dat. Het gaat om inzicht, om het kunnen voelen wat de klant bedoelt met hun vage briefing en die vertaalslag kunnen maken naar iets wat niet alleen mooi is, maar ook effectief.

Het verschil tussen een expert en iemand die gewoon zijn vak goed beheerst? De expert heeft dat zesde zintuig. Je krijgt een opdracht en denkt meteen: “Aha, ik weet precies hoe dit aan te pakken.” Dat komt niet zomaar aanwaaien, dat komt met tijd, moeite, en bakken vol ervaring.

Waarom zou je het niet durven?

Waarom durven veel mensen zichzelf dan geen expert te noemen? Is het bescheidenheid? Misschien, maar laten we eerlijk zijn: dat helpt je niet verder. In een vakgebied zoals het onze, moet je jezelf durven profileren. Als jij niet gelooft in je eigen expertise, hoe kan een klant dat dan doen? Zelfvertrouwen uitstralen is niet alleen goed voor je mindset, het is ook nog eens essentieel voor je business. Zeker als je, net als ik, een eenmanszaak runt.

Wees trots op wat je weet, wat je hebt bereikt, en wat je te bieden hebt. Ja, ik noem mezelf een expert, en dat zou jij ook moeten doen. Als je weet waar je over praat, als je jaren ervaring hebt, dan ben je dat gewoon. Punt. Klaar.

de onbetwiste Superwoman van het DTP-universum

Een goede klant zei me het volgende:

“Hilde, jij bent de onbetwiste Superwoman van het DTP-universum! Terwijl stervelingen worstelen met scheve marges en lettertypes die eruitzien alsof een chimpansee ze heeft uitgekozen, zweef jij moeiteloos door InDesign alsof het je natuurlijke habitat is. Met één muisklik tem je eigenwijze witruimtes, en met een ferme Ctrl+Z maak je designrampen ongedaan nog voordat ze kunnen escaleren. Drukwerk zonder jouw touch? Dat is als een superheld zonder cape—onbestaanbaar. Jij geeft papier niet alleen persoonlijkheid, maar ook attitude. En Canva? Dat is jouw Kryptoniet.”

Waarom zou ik hem tegenspreken?

Concluderend

Dus, durf jij jezelf een expert te noemen? Mijn advies: als je de ervaring hebt en je weet waar je mee bezig bent, waarom niet? Geef jezelf de erkenning die je verdient. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat anderen je ook niet serieus nemen. En dat zou zonde zijn, toch?

Ik ben een expert in grafisch vormgeven en DTP. Jij misschien in iets anders. Het belangrijkste is: geloof in jezelf. Expert zijn is geen titel die iemand je geeft, het is iets wat je verdient door hard te werken en trouw te blijven aan je vak.

Dus zeg eens… ben jij een expert?

• Interesse gewekt? Contacteer me voor een gratis kennismakingsgesprek.

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...