Ghosten is nooit ok

19 maart 2025

Ghosten is nooit ok

Er is een groot mysterie in het universum waar zelfs Sherlock Holmes niet uit zou komen: de klant die om een offerte vraagt, uitgebreide details wil over papiersoorten en drukwerk, je uren werk laat verrichten… en dan spoorloos verdwijnt. Voor een grafisch vormgever is dit zo’n terugkerend fenomeen dat het lijkt alsof er ergens een geheime groep klanten bestaat die dit voor de lol doet. Een soort geheime “Vraag-en-Verdwijn” club.

Offertes voor grafisch werk: niet “Vraag en Verdwijn” (AUB)

Laten we het er eens over hebben. Dit is niet zomaar een grapje aan de koffiemachine, dit is serieuze tijdverspilling. En voor elke klant die dit ooit heeft gedaan (ja, jij daar met dat niet-teruggestuurde e-mail), is deze blog. Dit is hoe het écht voelt en waarom een simpel antwoord, zelfs al is het een “nee”, de wereld van verschil maakt.

1/ Een offerte is geen koffieautomaatknopje

Sommige klanten lijken te denken dat een offerte een simpele druk op de knop is. Klik – offerte klaar! Maar laat me je uit de droom helpen: een offerte opstellen is niet hetzelfde als een kopje koffie zetten. Het is geen “druk op de knop, wacht vijf seconden en je krijgt perfect resultaat”. Nee, het is eerder als het zetten van een vijf-gangenmenu waarbij je nog niet eens weet of de gasten komen opdagen.

Je wilt details? Natuurlijk! Je wilt weten welke papiersoorten we kunnen gebruiken, hoeveel het drukwerk kost, hoe lang het duurt en wat voor een mooie effecten we kunnen toevoegen aan je design? Dat klinkt allemaal geweldig, maar laat me je vertellen: dat kost tijd.

 

2/ De ‘Offerte Odyssee’: uren van overleg en berekeningen

Je vraagt om een prijsopgave, en ik? Ik duik in de wondere wereld van materiaalkeuzes, bel drukkerijen, vergelijk prijzen, en zoek de beste opties voor jouw project. Of het nu gaat om de keuze tussen 120 grams of 300 grams papier, een matte of glanzende afwerking, of hoeveel kleuren in het drukwerk verwerkt kunnen worden – ik wil dat jij het perfecte voorstel krijgt. Want ik ben geen prutser, ik lever kwaliteit.

Dus daar zit ik, alles netjes berekend, zorgvuldig beschreven, misschien zelfs met een mooie lay-out (ik ben tenslotte grafisch vormgever), en dan… stilte. Complete radiostilte. Geen e-mail. Geen telefoontje. Geen postduif. Niks.

Wat ik me dan afvraag: Heb je misschien je internetverbinding verloren? Is je computer gecrasht? Ben je stiekem verhuisd naar een onbewoond eiland zonder Wi-Fi?

 

3/ De grote verdwijning: het irritante fenomeen

Kijk, ik begrijp het: je hebt misschien meerdere offertes aangevraagd. Misschien was ik niet de goedkoopste of had die andere vormgever net een iets vlottere babbel. Maar zeg dan iets! Het is prima als je besluit om niet met mij in zee te gaan, echt waar. Maar laat me dat dan weten, zodat ik niet in limbo blijf hangen, me afvragend of ik binnenkort de order van de eeuw krijg of dat ik gewoon weer voor niets twee uur van mijn leven heb weggegooid.

Hier is een tip: een simpel “bedankt, maar we hebben voor een andere optie gekozen” is als een cadeautje. Het is closure. Het zorgt ervoor dat ik verder kan met mijn werk zonder elk uur mijn inbox te checken alsof ik op een sms van een ex wacht.

 

4/ Laten we het eerlijk houden: respect voor elkaars tijd

We zijn allemaal druk. Jij hebt je deadlines, ik heb de mijne. En weet je wat? Mijn tijd is net zo waardevol als die van jou. Ik steek die tijd liever in een project dat wél doorgaat, dan in een offerte waar ik nooit meer iets van hoor. Ik vraag geen gouden bergen, ik vraag gewoon een beetje respect voor de tijd die ik in jouw offerte steek. Dat is alles.

En laten we eerlijk zijn, als ik elk uur dat ik aan verloren offertes heb besteed, zou kunnen omzetten in goud, dan zat ik nu op een tropisch eiland cocktails te drinken in plaats van offertes te schrijven.

Spookgedrag is voor slechte dates, niet voor zakelijke afspraken

5/ Kleine oproep: Feedback is gratis!

Als je dan toch besluit om niet voor mijn voorstel te gaan, wil je dan misschien ook even feedback geven? Zelfs als je kiest voor iemand anders, kan je me met een kort antwoord laten weten waarom. Te duur? Niet wat je in gedachten had? Ik leer er ook van! Feedback helpt me beter te worden in wat ik doe, en wie weet, de volgende keer ben ik precies wat je zoekt.

En laten we eerlijk zijn, het geeft je ook wat karma-punten. Iedereen houdt van karma-punten, toch?Misschien ben ik gewoon oudmodisch, maar ik geloof nog steeds dat fatsoenlijk afscheid nemen een goed idee is. Spookgedrag is voor slechte dates, niet voor zakelijke afspraken.

 

Conclusie: Help een vormgever uit de droom

Dus, beste toekomstige klant, als je om een offerte vraagt, weet dan dat er iemand aan de andere kant van de lijn keihard werkt om jou het beste voorstel te geven. En als je dan besluit om toch niet met mij in zee te gaan, geef dan even een seintje. Een simpel “nee” of “bedankt” is genoeg. Het bespaart me nachtmerries waarin ik offertes voor altijd naar het zwarte gat van de ongelezen e-mails zie verdwijnen.

En wie weet, als je wél terugmailt, kun je de volgende keer rekenen op een nóg snellere offerte – zonder frustratie, tranen of dartborden met je gezicht erop.

• Interesse gewekt? Contacteer me voor een gratis kennismakingsgesprek.

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...