Hoe feedback geven op een ontwerp 

19 maart 2025

Hoe feedback geven op een ontwerp 

Ah, feedback. Dat magische moment waarin jij, de klant, de kans krijgt om je grafisch vormgever te vertellen wat je van het ontwerp vindt. Het klinkt zo simpel, toch? Een paar opmerkingen, wat suggesties, en voilà: een perfect eindresultaat. Maar in werkelijkheid kan het geven van feedback soms aanvoelen als een soort Olympische sport waarbij het doel is om je vormgever niet tot wanhoop te drijven.

Hoe feedback geven op een ontwerp zonder je grafisch vormgever tot tranen te drijven?

Laten we eerlijk zijn: grafisch vormgevers leven voor feedback. (Nou ja, soort van.) Maar niet alle feedback is even effectief, en soms – laten we zeggen, in veel gevallen – kan het proces omslaan in een warboel van miscommunicatie, frustratie en… ja, misschien een klein beetje huilen in een hoekje van het kantoor.

Dus, voor jullie lieve klanten die graag willen helpen (en niet willen dat je vormgever stiekem een dartbord met je foto erop maakt), hier zijn een paar tips over hoe je feedback kunt geven waar iedereen blij van wordt.

1/ Gebruik PDF-notities als je vormgever erom vraagt (Ja, écht!)

Je hebt waarschijnlijk weleens een ontwerp ontvangen in PDF-formaat, en je dacht: “Leuk! Nu print ik het uit en krabbel ik er met een pen op, maak er een wazige foto van, en stuur het terug!” STOP. PDF heeft iets geweldigs ingebouwd: je kunt er digitale notities in maken. Dat betekent dat je feedback direct op de juiste plek kan worden toegevoegd, zonder het hele document te verprutsen met onduidelijke pijlen en half onleesbare handschriften. Het klinkt misschien als rocket science, maar geloof me, als je eenmaal PDF-notes hebt ontdekt, is er geen weg terug.

Pro tip: Download Adobe Acrobat Reader (het is gratis!) en voeg netjes en georganiseerd je opmerkingen toe. Jouw vormgever zal je eeuwig dankbaar zijn. En, bonus: het maakt je ook gelijk super professioneel. Je collega’s zullen denken dat je een tech-genie bent.

 

Sometimes feedback helps,
other times, it’s just noise that can be a distraction

2/ Vermijd de beruchte zinnen: “Ik weet niet wat het is, maar het klopt niet”

Niets jaagt een vormgever zo snel een depressie in als vage feedback. “Het klopt niet.” Wat klopt niet? De kleur? De lettertypes? Het feit dat je logo niet lijkt op dat van Nike? Geef specifieke feedback, want hoe specifieker jij bent, hoe sneller jouw vormgever het kan aanpassen.

Alternatief: “Ik vind dat het blauwe kleurvlak te fel is en misschien beter werkt met een zachtere tint.”
Bam! Dat is heldere, bruikbare feedback. Nu weten ze precies wat je bedoelt zonder dat ze gaan twijfelen aan hun hele leven.

 

3/ Gebruik geen Voice Notes voor feedback (tenzij je vormgever telepathisch is)

Je zou denken dat het handig is om een snelle voice note op te nemen: “Ja, ik vind die lijn rechtsboven een beetje te hoekig, en oh ja, kun je die foto aan de andere kant zetten?” Maar hier is het probleem: als je vormgever jouw voice note na 30 seconden luistert, en hun pen nét niet snel genoeg is, moeten ze je verhaal nog eens afspelen. En nog eens. Voordat ze het weten, hebben ze je stem in hun hoofd als een soort feedback-mantra die maar blijft herhalen.

Beter: Schrijf het op! Zelfs in een simpele e-mail kan je duidelijke punten aangeven, zoals: “Punt 1: Die lijn rechtsboven. Punt 2: Foto verschuiven.” Geen herhaalknop nodig.

4/ Vermijd Word-documenten met feedback in volzinnen

Je hebt er vast weleens over nagedacht: “Laat ik al mijn opmerkingen en feedback in een Word-document zetten, en elke zin beginnen met: ‘Ik vind dat de kleur in de rechterbovenhoek misschien iets te fel is, maar dat is slechts mijn mening, voel je vrij om…’”. Heel aardig bedoeld, maar voor een vormgever is een ellenlange tekst om feedback te geven een soort hersenkraker. Ze moeten dan heen en weer scrollen, terug naar het ontwerp, weer naar de tekst, en tegen de tijd dat ze de vijfde alinea hebben bereikt, hebben ze de draad helemaal kwijt.

Wat ze liever zien: Kort en krachtig, direct in het ontwerp. PDF-notities, zoals we eerder zeiden, werken perfect. Of, als dat niet lukt, opsommingstekens in een mail: “Kleuraanpassing linksboven, logo iets groter, tekst in het midden centreren.” Ze kunnen er direct mee aan de slag.

5/ Geef je feedback op één kanaal

Niets is frustrerender dan feedback krijgen van drie verschillende platformen. Een opmerking via e-mail, dan een losse WhatsApp-bericht (“Oh ja, kun je dat nog even veranderen?”), en tot slot een Facebook Messenger-ping met een GIF van een blije kat en een opmerking als: “Dit gevoel moet het uitstralen!” Dat is leuk, maar je vormgever heeft geen idee meer waar hij of zij moet beginnen.

Maak het makkelijker: Houd het allemaal op één plek. Gebruik de e-mail, of – je raadt het al – PDF-notes! Hierdoor blijft het overzichtelijk en bespaar je je vormgever uren aan “Wacht, wat zei ze ook alweer via WhatsApp?”

6/ Geef feedback in juiste fasen (niet wanneer het al bijna klaar is)

Stel, je hebt het hele proces van ontwerpen aan je vormgever overgelaten en nu is het tijd voor de grote onthulling. Het ontwerp is af! En dan komt het: “Ik had eigenlijk liever een hele andere kleur en een ander lettertype gezien, kunnen we dat nog veranderen?” Oh, de pijn! De wanhoop! Je vormgever moet nu niet alleen het hele ontwerp herzien, maar ook die innerlijke schreeuw onderdrukken die roept: WAAROM ZEG JE DIT NU PAS?

Beter: Geef feedback in fasen. Nadat de eerste versie binnenkomt, geef dan meteen je opmerkingen door. Zo zorg je ervoor dat je niet aan het einde van het proces aankomt met een hele lijst aan ingrijpende wijzigingen. Je vormgever blijft vrolijk, jij blijft op schema.

7/ Complimenten werken als magie

Laat je vormgever niet alleen in het donker tasten met kritiek. Als er iets is wat je wel goed vindt, zeg het dan! Niets geeft een creatief persoon meer energie dan te horen: “Die kleurkeuze is geweldig” of “De lay-out is precies wat ik wilde!” Zelfs als er nog wat verbeteringen nodig zijn, maakt positieve feedback het proces zoveel leuker voor iedereen.

Bonus: Je vormgever zal extra zijn best doen als hij/zij weet dat je de positieve punten ook waardeert. Iedereen houdt van een beetje erkenning, toch?

Conclusie: Feedback kan super effectief (en vriendelijk) zijn

Feedback geven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een beetje structuur en aandacht voor het proces, kan het een vloeiend en zelfs leuk onderdeel worden van het ontwerptraject. Onthoud: PDF-notes zijn je vrienden, wees specifiek, vermijd te veel platforms, en gooi af en toe een compliment erin. Zo houd je je vormgever tevreden en blijft het project soepel verlopen – zonder tranen van wanhoop (of dartborden met jouw foto).

Dus waar wacht je nog op? Open dat PDF-bestand, zet die notities erin, en zie hoe je vormgever een blije dans doet (en misschien zelfs die dartpijlen voorgoed opbergt)!

• Interesse gewekt? Contacteer me voor een gratis kennismakingsgesprek.

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...