Ik ben verzot op typografie! Typografie is meer dan een mooi lettertype kiezen. Het is het geheime sausje dat van chaos orde maakt. Of beter nog: dat zorgt dat je lezer niet gillend wegrent van je tekst. (Tenzij dat de bedoeling is. Dan: carry on.)
Zorgvuldig gekozen lettertypes zijn de helft van het design
Waarom hiërarchie jouw redding is
Stel je een tekst voor zonder hiërarchie. Alles even groot, even vet, even saai. Alsof je een verjaardagskaart van een robot krijgt: “Gefeliciteerd. U bent jarig. Geprogrammeerde groeten.”
Hiërarchie zorgt voor ritme. Voor contrast. Voor overzicht. Je vertelt de lezer waar z’n ogen moeten kijken. Wat belangrijk is, wat bijzaak is, en wat gewoon een flauwe grap is die jij erin hebt gesmokkeld. Zoals deze.
De bouwstenen van typografische hiërarchie
- Lettergrootte:groter = belangrijker. Klein maar fijn? Liever niet voor je kopteksten.
- Gewicht (bold, light, medium):een stevige kop trekt de aandacht, maar gooi niet alles in het vet – da’s geen buffet.
- Spatiëring (tracking) en regelafstand (leading):hier komt het chique jargon om de hoek kijken. Te weinig ruimte en je tekst krijgt het benauwd. Te veel, en het wordt een leegloopfestival.
- Contrast:serif versus sans-serif, donker versus licht, strak versus frivool. Maar pas op: te veel contrast en je tekst wordt een typografische kermis.
Structuur: niet alleen voor architecten
Gebruik koppen, subkoppen, tussenkopjes en alinea’s alsof je leven ervan afhangt. (Of in elk geval de aandacht van je lezer.) Een goed opgebouwde tekst leest als een wandelpad met bordjes: duidelijk, logisch, en zonder het gevoel dat je halverwege in een typografisch moeras bent beland.

Type is a beautiful group of letters,
not a group of beautiful letters
Fontcombinaties: geen kwestie van gokken, maar van vakmanschap
Het combineren van fonts is géén kwestie van “ik gooi er wat bij en kijk of het gezellig staat”. Nee, dat is werk voor een geoefend oog. Een grafisch vormgever kijkt naar de x-hoogte, de stambreedte, de karakterbreedte en de visuele harmonie. En nee, dat is geen abracadabra, dat is ambacht.
Een goeie fontcombo voelt aan als een danspaar. Ze ondersteunen elkaar, vullen elkaar aan, en trappen elkaar niet op de tenen. Serif en sans-serif? Kan werken. Twee sans-serifs? Misschien. Comic Sans en Trajan? Alleen als je op zoek bent naar een design-interventie.
En net als bij koken: hoe meer ingrediënten, hoe groter het risico dat je eindigt met een typografische prutpan. Houd het dus simpel. Kies één expressief lettertype en een rustige sidekick. Laat de een shinen en de ander ondersteunen.
Ik combineer fonts zoals een sommelier wijn en kaas, dat mag best even in de verf gezet worden. Dus laat ook dat onderdeel van je opmaak zeker over aan mij.
• Interesse gewekt? Contacteer me voor een gratis kennismakingsgesprek.