5 redenen om voor drukwerk te kiezen in een online wereld

13 oktober 2020

5 redenen om voor drukwerk te kiezen in een online wereld

In onze online wereld zou je denken dat drukwerk achterhaald is. Wie wat dieper graaft, merkt dat het omgekeerde waar is. Terwijl iedereen zich blindstaart op online, kun jij met fraai opgemaakt drukwerk het verschil maken. Lees hier hoe.

1. Drukwerk gaat van het oog naar het hart

Drukwerk is emotie. Daarom gebruiken we geen mailtje om een geboorte aan te kondigen en gaan de uitnodigingen voor een trouwfeest niet via WhatsApp de deur uit. Een gedrukte boodschap is nog altijd de krachtigste manier om iemand te vertellen: “Ik waardeer je. Ik heb de moeite gedaan om iets moois te laten maken en persoonlijk aan jou te versturen.” Een stijlvolle uitnodiging of een lieve kaart in je brievenbus vinden? Daar kan geen bericht op je tijdlijn tegenop.

2. Drukwerk bereikt iedereen

Niet elke doelgroep leeft zijn leven online. Niet iedereen heeft een smartphone of zit voor het werk achter de computer. Wil je iedereen bereiken? Dan blijft drukwerk een veel eenvoudiger en voordeliger medium om in te zetten. Want een brievenbus? Dat hebben we allemaal.

3. Het is tastbaar; je hebt iets in handen

Iets lezen op papier is aangenamer dan op een scherm. Het is minder vermoeiend voor de ogen, waardoor je boodschap beter binnenkomt. Bovendien kun je met drukwerk beter inspelen op de zintuigen. Met veredelingstechnieken zoals een speciale afwerking, papiersoort of druktechniek geef je de boodschap dat tikkeltje extra. Het drukwerk voelt anders, ziet er speciaal uit, of heeft zelfs een lekker geurtje! Zo komt jouw merk helemaal tot leven in de handen van je lezer. Laat je concurrenten maar online adverteren. Met creatief drukwerk ben jij degene die opvalt.

4. Drukwerk kan je online bereik vergroten

Drukwerk en online marketing zijn geen tegenpolen. Ze kunnen elkaar perfect aanvullen. Zo kun je een publicatie voorzien van augmented reality. Plaats codes in je drukwerk die via een app gescand kunnen worden. Zo koppel je jouw drukwerk aan de online wereld. Maar ook zonder virtuele realiteit kunnen papier en beeldscherm elkaar versterken. Om die reden hebben de meeste webshops ook een papieren catalogus. Terwijl het soms moeilijker is om de klant op je website te krijgen, zal een klant die een catalogus toegestuurd krijgt, meestal wel even bladeren. Vervolgens kan de klant in je webshop zijn bestelling plaatsen. Met een papieren catalogus voor je webshop bereik je dus meer klanten.

5. De magie van de brievenbus

Nog een belangrijk weetje: volgens studies openen consumenten 70 tot 80% van hun post, waarbij ook reclamefolders nog altijd aandachtig bekeken worden. Iedereen met een fysieke brievenbus (dus ook jij) kan het persoonlijk constateren: als je aandacht wilt, is ouderwetse post zo slecht nog niet.

Conclusie? Drukwerk verdwijnt niet, maar gaat mee met zijn tijd. De impact neemt niet af, integendeel zelfs. Papier heeft namelijk specifieke kenmerken die je online gewoonweg niet kunt nabootsen. Met een goede vormgeving kan drukwerk heel doeltreffend zijn. Schakel daarom zeker een ervaren professionele vormgever in. Het is een investering die zich zal terugbetalen.

What gunpowder did for war, printing press has done for the mind.

Deel dit bericht

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...