1. Drukwerk gaat van het oog naar het hart
Drukwerk is emotie. Daarom gebruiken we geen mailtje om een geboorte aan te kondigen en gaan de uitnodigingen voor een trouwfeest niet via WhatsApp de deur uit. Een gedrukte boodschap is nog altijd de krachtigste manier om iemand te vertellen: “Ik waardeer je. Ik heb de moeite gedaan om iets moois te laten maken en persoonlijk aan jou te versturen.” Een stijlvolle uitnodiging of een lieve kaart in je brievenbus vinden? Daar kan geen bericht op je tijdlijn tegenop.
2. Drukwerk bereikt iedereen
Niet elke doelgroep leeft zijn leven online. Niet iedereen heeft een smartphone of zit voor het werk achter de computer. Wil je iedereen bereiken? Dan blijft drukwerk een veel eenvoudiger en voordeliger medium om in te zetten. Want een brievenbus? Dat hebben we allemaal.
3. Het is tastbaar; je hebt iets in handen
Iets lezen op papier is aangenamer dan op een scherm. Het is minder vermoeiend voor de ogen, waardoor je boodschap beter binnenkomt. Bovendien kun je met drukwerk beter inspelen op de zintuigen. Met veredelingstechnieken zoals een speciale afwerking, papiersoort of druktechniek geef je de boodschap dat tikkeltje extra. Het drukwerk voelt anders, ziet er speciaal uit, of heeft zelfs een lekker geurtje! Zo komt jouw merk helemaal tot leven in de handen van je lezer. Laat je concurrenten maar online adverteren. Met creatief drukwerk ben jij degene die opvalt.
4. Drukwerk kan je online bereik vergroten
Drukwerk en online marketing zijn geen tegenpolen. Ze kunnen elkaar perfect aanvullen. Zo kun je een publicatie voorzien van augmented reality. Plaats codes in je drukwerk die via een app gescand kunnen worden. Zo koppel je jouw drukwerk aan de online wereld. Maar ook zonder virtuele realiteit kunnen papier en beeldscherm elkaar versterken. Om die reden hebben de meeste webshops ook een papieren catalogus. Terwijl het soms moeilijker is om de klant op je website te krijgen, zal een klant die een catalogus toegestuurd krijgt, meestal wel even bladeren. Vervolgens kan de klant in je webshop zijn bestelling plaatsen. Met een papieren catalogus voor je webshop bereik je dus meer klanten.
What gunpowder did for war, printing press has done for the mind.
5. De magie van de brievenbus
Nog een belangrijk weetje: volgens studies openen consumenten 70 tot 80% van hun post, waarbij ook reclamefolders nog altijd aandachtig bekeken worden. Iedereen met een fysieke brievenbus (dus ook jij) kan het persoonlijk constateren: als je aandacht wilt, is ouderwetse post zo slecht nog niet.
Conclusie? Drukwerk verdwijnt niet, maar gaat mee met zijn tijd. De impact neemt niet af, integendeel zelfs. Papier heeft namelijk specifieke kenmerken die je online gewoonweg niet kunt nabootsen. Met een goede vormgeving kan drukwerk heel doeltreffend zijn. Schakel daarom zeker een ervaren professionele vormgever in. Het is een investering die zich zal terugbetalen.