Wat kan je verwachten bij een kick-offmeeting?

16 oktober 2020

Wat kan je verwachten bij een kick-offmeeting?

Wanneer je klaar bent om je visuele identiteit naar een hoger niveau te tillen ben ik de gids aan je zijde tijdens dit traject. Om tot het resultaat de komen dat écht past bij jouw onderneming is het van cruciaal belang dat ik weet wie je bent, en waar je zaak voor staat. Daarom spreken we af voor een kick-offmeeting. Want elke goed ontwerp wordt vooraf gegaan door een goed gesprek.

De locatie

Al naar gelang de afstand kiezen we de plaats voor een ontmoeting. Dit kan mijn of jouw werkplek zijn. Of indien de afstand te groot is, ergens halverwege, in een gezellig café onder het genot van een drankje. Als je een pand, kantoor of praktijkruimte hebt, die heel specifiek of bijzonder is, dan wil ik die graag zien.

Vaak is de omgeving waarin jij als ondernemer je bevindt al heel tekenend voor een bepaalde stijl en sfeer. Uiteraard kunnen we ook een videogesprek inplannen. In elk geval is het voor mij heel belangrijk je te kunnen zien. Bepaalde interacties zijn nu eenmaal niet mogelijk via telefoon of mail. Reken op een boeiende conversatie van minimaal een half uur, maar meer waarschijnlijk een uur. 

De doelstelling

Jouw bedrijf moet de beste kansen krijgen. Jij moet kunnen genieten van het gevoel van vertrouwen dat gepaard gaat met een professionele visuele identiteit. Een visuele identiteit moet levensvatbaar en duurzaam zijn. Jouw logo moet de tand des tijds doorstaan. Modegrillen zijn zaken die niet aan de orde zijn.

Een bijhorende huisstijl moet flexibel zijn. Die moet die als het ware kunnen meegroeien met je zaak, zodat het op elk onderdeel van je marketing en communicatie toepasbaar blijft. Daarom wil ik jou, je zaak, je achtergrond, visie, doelgroep en plannen leren kennen. Net zoals je dromen. Want wat vandaag niet is, geeft geen uitsluitsel over de toekomst van je zaak.

Het vragenvuur

“When vision is clear design is easy.” Daarom is het belangrijk dat ik me onderdompel in jouw bedrijf en in de beleving daaromheen. Mijn vragen aan jou zijn afhankelijk van je activiteit. Maar ook het feit of je een éénmanszaak hebt of een bloeiende KMO bepaalt de vragen. Ben je een first-time-starter of heb je al meerdere bedrijven opgezet? Doorloop je alleen het beslissingsproces betreffende het logo en de huisstijl, of zijn er mede-beslissers? Ik bereid mijn vragen aan jou graag voor. Daarom maak ik voor een kick-offmeeting steeds een afspraak. Zo wordt onze tijd optimaal benut.

Vragen die aan bod kunnen komen in onze kick-offmeeting zijn bijvoorbeeld:

  • Wie zijn je klanten (of je klantgroepen)?
  • Welke relatie wil je opbouwen met je klanten?
  • Wat is je merkthema?
  • Welke identiteit wil je ontlenen aan je klanten?
  • Wat zijn je kernwaarden?
  • Werk je enkel B2B of ook B2C?
  • Hoe omschrijf je jouw gewenste imago?
  • Wat wordt de uitstraling van je logo en huisstijl?

Tweerichtingsverkeer

Het is bijzonder inspirerend en leerrijk om ondernemers te spreken binnen werkelijk alle uiteenlopende sectoren en activiteiten. De vragen die ik jou ga stellen zijn dus voor het grootste deel niet ‘algemeen’. Ik geef ook antwoord op al jouw vragen en schets een duidelijk beeld van hoe het denk- en ontwerpproces voor het ontwikkelen van een logo werkt. Maar ik beantwoord niet enkel vragen over het grafisch proces. Een goede klik is ondanks het hoge clichégehalte echt niet te onderschatten. Ik durf zelfs spreken van een bepaalde chemie. Ook jij moet het gevoel hebben dat we samen iets geweldigs de wereld in gaan sturen. Persoonlijkheid, attitude, ethiek, enthousiasme, … het zijn zaken die we in de kick-offmeeting aan elkaar ontdekken.

Mocht het zo zijn dat we merken dat die klik er niet is, dan is dat jammer, maar dan verwijs ik je zeker door naar een collega die wellicht meer op jouw golflengte zit.

Design is more of a dialogue than a monologue.

De opdrachtomschrijving

Door ons gesprek komen we tot een omschrijving waarmee ik kan werken om je logo te ontwerpen en een mooie (basis voor je) huisstijl te ontwikkelen die daarbij past. Denk hierbij aan stijl(en), bepaalde vormen, kleuren, typografie, … de leidraad tot een onweerstaanbare geheel. We leggen vervolgens de werkwijze en details vast. Dat betekent dat we de volgorde bespreken van mijn grafische taken, eventueel al een datum voor de eerste presentatie vastleggen, het aantal revisierondes, wat via mail/telefoon of in een persoonlijk contactmoment zal gebeuren.

Je ziet; het ontwikkelen van het symbool van jouw bedrijfsverhaal is niet iets dat je in 1-2-3 klaar hebt. Het is te belangrijk voor jouw professionaliteit om het niet de nodige zorg en aandacht te geven.

De investering

Tijdens onze kick-offmeeting krijg je alle uitleg zodat je weet waar de prijs voor staat. Kies je voor een pakket? Dan weet je vooraf al heel duidelijk waar je aan toe bent. Zijn de aangeboden pakketten nog niet exact wat je zoekt? Dan doe ik je een voorstel dat perfect past. Tijdens ons gesprek kan ik al een goede indicatie geven van de kosten. In de gedetailleerde offerte die je na de meeting van mij toegestuurd zal krijgen zal je dan de exacte prijs krijgen. Welke optie je ook kiest, het is een investering die zich zal terugbetalen.

Die keer dat…

Ik neem steeds ruim de tijd voor een kick-offmeeting. Dat is maar goed want het gebeurt soms dat ik wel 2 uur in gesprek ga. Er is zoveel te vertellen en te leren en te ontdekken. Elke keer weer is het een unieke beleving. Zo is het eens voorgevallen dat:

  • er een half uur een hond op mijn schoot heeft gelegen
  • ik een familiejuweel in handen kreeg waaruit de inspiratie kwam voor de huisstijl van de onderneming
  • het zo gezellig is dat we er maar direct een lunch aan vastknopen
  • ik ter plekke een slogan verzon voor de onderneming
  • ik een rondleiding kreeg in een waanzinnig indrukwekkend atelier
  • ik naar huis ging met bloemen en pralines als dank voor mijn tijd en inzet
  • ik even de huilende baby moest troosten terwijl mama een luier moest halen
  • er koekjes en cake geproefd moesten worden van een voedingsconsulente
  • de brasserie waar we afspraken gesloten was en we het gesprek hebben gevoerd in het treinstation
  • ik een veiligheidshelm op moest omdat het pand nog onder constructie was
  • er plots een bekende vlaming de zaak binnenkwam waardoor ik even de kluts kwijt was

Tot binnenkort?

Mijn contact met jou is persoonlijk, verbindend en voorzien van een vette streep humor. Ik wil dat we van elkaar leren, omdat een samenwerking dan veel meer oplevert dan alleen maar het logo waar je om vroeg. Ook jij hebt je eigen verhaal waarin ik veel voor je kan betekenen. Ik kijk er naar uit om kennis met je te maken.

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.