Waarom je een e-book beter serieus neemt.

16 november 2021

Waarom je een e-book beter serieus neemt.

Is het adres dat je krijgt waardevoller dan het e-book? Dan ben je verkeerd bezig.

Ik ben zwaar geïrriteerd.
Op een platform voor ondernemers stelde iemand de vraag of ze de opmaak van een e-book best zou uitbesteden of zelf in elkaar knutselen in Word… Daarop kreeg ze het antwoord “Maak het gewoon snel zelf. Het is toch niet de inhoud, noch het uiterlijk dat er toe doet. Het gaat er toch alleen om zoveel mogelijk mailadressen te verzamelen.”
Van zulke uitspraken gaan mijn haren (en dat zijn er veel!) rechtovereind staan. Deze blog gaat over de meerwaarde van een e-book voor bedrijven en ondernemers die niet alleen zichzelf maar OOK HUN KLANTEN serieus nemen.

Wat is een e-book?

Eigenlijk geeft de naam het al een beetje aan, het is een ‘electronisch’ boek, de digitale tegenhanger van het ‘traditionele’ boek. Het is een publicatie die je kunt downloaden en lezen op je computer, smartphone of tablet.

PDF of EPUB?

Je hebt binnen de e-books 2 varianten:
Het e-book met fixed layout in PDF-formaat of de responsive  versie in EPUB-formaat.

Het EPUB-formaat is een digitaal boek dat je responsive leest op je e-reader met speciaal daarvoor ontwikkelde software die zorgt voor een passende presentatie op élk scherm. Deze past zich aan aan het formaat van het scherm waarop deze wordt bekeken, Dus als je het e-book op je telefoon bekijkt, is deze prima leesbaar. Als je hetzelfde e-book op je tablet of laptop bekijkt, is deze nog steeds prima leesbaar. Deze vorm biedt extra functionaliteiten zoals het virtueel omslaan van bladzijden, het bijhouden van de leestijd en bladwijzers, het vergroten of verkleinen van het lettertype, het aanpassen van de achtergrond naar licht en donker en het veranderen van het lettertype en omvat vaak een bibliotheekfunctie waar de volledige collectie van beschikbare e-books kan worden ingezien.

Als grafisch vormgever krijg je hier een beetje de kriebels van. Je hebt namelijk niet in de hand hoe de lezer het boek gaat zien. Je hebt geen controle over wanneer de lezer overgaat naar een nieuwe pagina, dat een afbeelding netjes voor of na een bepaald stuk tekst komt, zodat het verhaal duidelijk wordt of dat er niet teveel afbrekingen in staan. Dat zijn slechts een paar van de belangrijke details waar ik op let tijdens het opmaken van een boek of magazine. En dan hebben we het nog niet gehad over de huisstijl van de klant. Dat heb je bij een EPUB niet in de hand.

Anders is dat bij een PDF. Dit bestandsformaat past zich niet automatisch aan, waardoor je zult moeten inzoomen of uitzoomen om het boek nog goed te kunnen lezen op je device. Maar omdat je een PDF kunt maken met dezelfde software als gedrukte boeken, het professionele Adobe InDesign, heb je volledig in de hand hoe het e-book er uit gaat zien. Logo’s, kleur, typografie, pagina-indeling, … er is volledige controle. Zalig! Ik maak e-books in PDF formaat met fixed layout. Daar ligt mijn expertise.

Een professionele publicatie is een boost voor je geloofwaardigheid als expert binnen jouw vakgebied.

De voordelen van een e-book:

  • Het biedt diverse mogelijkheden die in een papieren versie niet beschikbaar zijn, zoals voorleesfuncties, het afspelen van multimedia, hyperlinks, …
  • Er worden flinke hoeveelheden papier bespaard.
  • Het is makkelijk en goedkoop te verspreiden.
  • Het hoeft niet gedrukt te worden.
  • Het hoeft niet naar boekwinkels en klanten vervoerd te worden.
  • Het is een makkelijke ‘weggever’ op websites.
  • Ze nemen geen ruimte in en verzamelen geen stof.

 

Zijn er ook nadelen?

De verspreiding van een e-book heb je niet onder controle. Geef dus niet al je expertise weg in je e-book, maar laat de lezers naar je toe komen of zet ze aan je website te bezoeken voor meer informatie.

 

Soorten e-books:

We kennen allemaal wel de voorbeelden waarin we e-books zien verschijnen:

  • Een ondernemer die een gratis download aanbiedt op zijn website om zo e-mailadressen te verzamelen. (En laat het verzamelen van adressen niet je énige reden zijn!)
  • Een lesgever die zijn werkboek digitaal bezorgt zodat leerlingen er online invuloefeningen in kunnen maken.
  • Een organisatie die een digitaal boek uitgeeft om klanten te inspireren, entertainen of informeren.

Waarom zou jij moeten kiezen voor het uitgeven van een e-book?

Bewijs van autoriteit

Wanneer je een publicatie op jouw naam hebt staan, weet iedereen dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Door je kennis te delen, bewijs je je meerwaarde.

Interactieve mogelijkheden

In een e-book kun je teksten voorzien van hyperlinks, knoppen, invulvelden, uitklapbare menu’s of zelfs een handtekeningenveld. De lezer kan tekst selecteren, kopiëren, afprinten of mailen. Zo maak je van het lezen een interactieve ervaring.

Geen drukkosten of verzendkosten

Een e-book hoeft niet gedrukt of verzonden te worden. Bedenk eens hoeveel geld je daarmee bespaart!

 

Plannen voor je eigen e-book?

Dan kun je natuurlijk altijd contact met me opnemen. Samen bespreken we dan de mogelijkheden en maak ik een offerte voor jouw exclusieve e-book op maat.

 

Promotie van je e-book?

Je gaat je e-book natuurlijk op je website aanbieden. Zorg er dan voor dat je een mooie 3D afbeelding van je e-book hebt. Je bezoeker krijgt dan meer het idee dat er een echt boek wordt aangeboden, waardoor de waarde van je e-book aanzienlijk verhoogd wordt. Ook die visual kan ik voor je verzorgen.

In het ondernemerslandschap is niet opvallen hetzelfde als onzichtbaar zijn. Wil jij je ook graag onderscheiden van de rest? Contacteer me voor een gesprek en leer hoe ik jou kan helpen.

Boek je verkennend gesprek

Weet je niet precies wat je nodig hebt? Wil je me eerst even kort leren kennen?

Dat kan tijdens een verkennend gesprek. We maken een half uurtje vrij om elkaar te leren kennen.

Laden...

We gaan de eerste ontwerpen van je nieuwe logo bespreken.

Om samen mijn ontwerpen voor jouw logo te bekijken en te bespreken plannen we een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen. Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou hiervoor dus zeker een uur vrij.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...

We gaan samen jouw project overlopen

Dit doen we via een Zoom-meeting zodat ik mijn scherm met je kan delen.

Kleine aanpassingen kan ik zo eventueel real time uitvoeren. Hou dus zeker een half uur vrij hiervoor.

Gelieve hiervoor minimaal één dag vantevoren een afspraak te maken.

Laden...